tirsdag den 30. oktober 2007

Typer af interaktion - Computermedieret kommunikation

Følgende definition på computermedieret kommunikation er foretaget i forlængelse af John B. Thomsons opdeling i typer af interaktion i vogen The Media and modernity, 1995.

Interaktionelle karakteristika:
Computermedieret kommunikation.

Konstitutioner i tid/rum:
Separation af kontekst, og mulighed for differentiering i tid/rum.
Eksempelvis kan folk sidde forskellige steder, i forskellige tidszoner, og i forskellige kontekster og chatte over Second Life.

Mængde af symbolske tegn:
Flere muligheder end ved medieret interaktion, og andre muligheder end ved medieret quasi-interaktion.
Eksempelvis kan man i Second Life benytte telesprog via voice-chat, skriftsprog via alm. chat, se på avatarens design og tøj, og benytte artefakter.

Orientering af kommunikationen:
Kommunikationen kan både rettes mod specifikke modtagere, og mod udefinerede modtagere i åbent forum.
Eksempelvis kan man i Second Life chatte til en enkeltperson, og ”tale” ud i luften så alle i nærheden kan se hvad man skriver.

Dialog/monolog:
Der kan både forekomme dialog og monolog.
Eksempelvis kan man i Second Life chatte og voice-chatte for at opnå en dialog, og opsætte tegn/skilte, benytte anskrig/bydeform for at opnå en monolog.

Ingen kommentarer: